Mer innehåll om ämnet
”Om Stockholm vill komma ikapp samtiden till 2030 gäller det att börja trampa fortare.”
Stockholm vill, om man ska tro stadens cykelplan 2030, utöka ambitionerna när det gäller cykling. Målet är att konkurrera med städer…
Arkitekturfotot: Robin Hayes
För bara någon månad sedan, i mars 2018, råkade jag på den här lilla kyrkan och dess intressanta historia –…
Starka volymer
Ett stort industriellt tillägg i en komplex historisk miljö är en utmaning. Per Bornstein besöker ett projekt vars främsta styrka…
Redaktionen tipsar: Cornelisparken, Stockholm
En gräsplätt, lite grönska, några parkbänkar. Ibland behöver det inte vara mer komplicerat än så för att man ska fästa…
Figursättning i förort
Med varsin vertikal identitet inför Maja och Knekten av Utopia ett nytt uttryck i genomgångsparken vid tunnelbanan. Stina Johansson granskar…
Den höga exploateringen – förödande konsekvenser för barns hälsa och naturen
Inför minimiregler på 30 kvadratmeter lekyta per barn, skriver föreningen BUMS (Barns utemiljö i Stockholm) apropå den extremt höga exploateringen…
Mer än en gata – om det nyligen färdigställda Rinkebystråket
Vid första anblicken ter sig det nyligen färdigställda Rinkebystråket ganska likt de planer som fanns för Husby för några år…
Plats för publiken
Nationalmuseums butik och omkringliggande publika utrymmen har fått nya tillägg i ljus och kärv ask. De präglas av en tilltalande…
Danska Arkitema ritar bostäder vid Telefonplan
De danska arkitektfirmorna flyttar fram positionerna ytterligare i den svenska bostadskrisen. Arkitema har under oktober kunggjort två stora bostadsuppdrag i…
