Fusklappen v. 33
Attacken mot Pöl Harbour. Man kan tycka vad man vill om det nya namnet på Det Allmänna Badet, som invigdes i Göteborgs hamn i måndags. Att ordvitsa om den amerikanska marinbas som hade en nyckelroll i andra världskrigets förlopp må vara en sak. Men en dålig ordvits är aldrig mer än en dålig ordvits, inte ens i Göteborg.
Oavsett namn var det tråkigt att läsa om sabotaget mot Pöl Harbour i dag. Under natten har någon brutit sig in och hällt färg i poolen, vilket gör att reningssystemet påverkas.
Badet Pöl Harbour är en pool gjord för att kunna bada i hamnen. Den ligger i anslutning till Den allmänna bastun av RaumlaborBerlin (Arkitektur 4/2015). Under de dagar repareringsarbetet pågår får besökarna hålla tillgodo med bastun, som tillverkats bland annat av återvunnet material från området.
Hänga på tak. Det mesta av semestern 2015 regnade bort för alla som befann sig i Sverige. Solen har inte behagat titta fram förrän i augusti, när alla är tillbaka på kontoren. Men efter klockan 17 måste vi upp på stadens tak för att säkrast nås av kvällssolen.
Så passande att den nygamla Takterrassen åter är ett populärt element i stadsplanering. Trendsättande var Oslooperan. Malmös nya högskola (Lundgaard & Tranberg, Arkitektur 5/2015) har en, liksom flera planerade, eller nya, i Stockholm. En av dem presenterar vi i kommande nummer 5: Thuleterrassen på Sveavägen, av Fojab. Till bilarnas tjut njuter vi av naturen, serverade av Urban Deli.
Dalslandsstugan 2.0. I våras utlystes en tävling om att skapa ett typhus för ”modernt boende i vattennära lägen”, en sorts uppdatering av den traditionella dalslandsstugan https://sv.wikipedia.org/wiki/Dalslandsstuga, med avsikt att locka fler att bygga och bosätta sig i Dalsland och västra Värmland (Årjäng), samt att utmana strandskyddet.
Det vinnande förslaget har nu korats: ”Mellan himmel och vatten” av Jim Brunnestom, Hampus Berndtson och Magnus Hellum från Köpenhamn. Den nya Dalslandsstugan är en omålat trähus med stora glaspartier och bärande kärnor, och det kan anpassas efter sin omgivning. För sina vackra proportioner, väldisponerade planlösningar och sin moderna tolkning av ett traditionellt formspråk, skriver juryn.
Andrapriset: Sofia Nyman, Pelle Bross, Stockholm, och Edvard Nyman, Göteborg, med bidraget ”Del för del”. Tredjepriset: ”Blå ögontröst” av Note Design Studio, Stockholm.