

Mer innehåll om ämnet

”Om Stockholm vill komma ikapp samtiden till 2030 gäller det att börja trampa fortare.”
Stockholm vill, om man ska tro stadens cykelplan 2030, utöka ambitionerna när det gäller cykling. Målet är att konkurrera med städer…

Nya Slussen inte planerad för gående och cyklister
Krister Isaksson ser en lösning som går emot Stockholms styrdokument. Slussen är i dag landets största cykelknutpunkt. Det passerar cirka…

Årets nomineringar till Ung Svensk Arkitektur-priset
Personerna bakom tre projekt inom de olika disciplinerna landskap, inredning och byggnad nomineras till 2015 års Ung Svensk Arkitektur-priset, som…

Nytt nummer av Arkitektur!
Nummer sex av Arkitektur tar upp torg och parkers roll i städerna. En allt mindre yta står till buds till…

Staden och de fyra tornen
En ny mötesplats var målet. Men av det offentliga rummet blev det en glasgång. Stockholm Continental är ett resultat av…

Omskakande designduo, ny granne och mästarmöte
En prisbelönad designduon ställer ut, ett parkeringshus som granne och ett gnistrande samarbete. Arkitekturs kulturredaktör Annica Kvint väljer tre saker…

Ombyggnaden är en möjlighet till ett unikt uttryck
Att bygga nya villor har blivit en känslig fråga i Schweiz. Få vill se det pittoreska landskapet förändras mer. I…

Leva och bo med Lewerentz
Sigurd Lewerentz byggnad för Philips har blivit ett hotell. Projektet väcker frågor om krav på autenticitet i förhållande till funktion i ombyggnader, skriver…

Norr i egen rätt – får inte plats i berättelsen om det moderna Sverige
Platslös storstadsarkitektur är inget för nordliga städer. De har sin särprägel i äldre träbebyggelse och det är den vi borde…