

Mer innehåll om ämnet

ArkDes kan bli en del av Moderna Museet
ArkDes försvinner som en egen avsändare och som ett eget varumärke när man blir en del av Moderna museet. I…

”Som en diskret butler bakom den bubblande konsten”
Citybanan är Stockholms största bygge av ett offentligt rum på 25 år. Malin Zimm ser ett 22 000 kvadratmeter stort…

Det gemensamma intressets stad
De senaste tjugo åren har fastighetsägarnas idé om vad staden ska vara kommit att bli den gemensamma idén. Det offentliga…

Nya Slussen inte planerad för gående och cyklister
Krister Isaksson ser en lösning som går emot Stockholms styrdokument. Slussen är i dag landets största cykelknutpunkt. Det passerar cirka…

The Swedish National Museum of Art reopens
The soon reopening Nationalmuseum in Stockholm has a silent architecture thats respects Stüler’s original, but also speaks with more clarity,…

Starka volymer
Ett stort industriellt tillägg i en komplex historisk miljö är en utmaning. Per Bornstein besöker ett projekt vars främsta styrka…

Plats för publiken
Nationalmuseums butik och omkringliggande publika utrymmen har fått nya tillägg i ljus och kärv ask. De präglas av en tilltalande…

Ordningen är återställd
Arkitekturhistorikern Eva Eriksson välkomnar kulturdepartementets beslut att behålla ArkDes. Kulturdepartementet ha låtit kungöra att man tänker behålla ArkDes. Det ska alltså…

I flaggskeppens eget distrikt
En modeaffär, en smyckesbutik och en sportavdelning. Björn Ehrlemark har besökt exklusiva interiörer av tre olika arkitekter. Norrmalmstorg är den…