

Mer innehåll om ämnet

”Ger man barnen något fint så blir de rädda om det.”
En energisk rektor, en kreativ kommunal byggherre och en eftertänksam arkitekt har prövat att spränga gränser i Landamäreskolan: ”I ett segregerat samhälle…

Rumslig struktur behövs i skolbyggnader
Ljus, rymd och rejäla material står i fokus på Kronängsskolan i Vaxholm. Vi pratade med Mattias Palme, ansvarig arkitekt från…

Den höga exploateringen – förödande konsekvenser för barns hälsa och naturen
Inför minimiregler på 30 kvadratmeter lekyta per barn, skriver föreningen BUMS (Barns utemiljö i Stockholm) apropå den extremt höga exploateringen…

Hållbara och inkluderande lärmiljöer för alla individer
Genomtänkta och rätt utformade lärmiljöer kan påverka inlärningen på ett positivt sätt. Tillsammans med skolor och arkitekter skapar Kinnarps hållbara…

Med dagvatten som designfråga
Att det ösregnar i våra städer är en öppning för ny gestaltning. Landskapsarkitekten Karin Andersson pratar dagvatten som designfråga med…

”Vilka som får vara med är något som kan designas”
För Malmös stadsarkitekt Finn Williams handlar jobbet om att gestalta utan att rita. Katarina Rundgren har träffat honom hemma i…


Tonträff i tegel
Två radhuslängor i Malmö av Förstberg Ling vittnar om hur långt ett arkitektdrivet bygge kan nå. Bakom de strikta tegelfasaderna…

Bilden av det nya Malmö
Arkitektur ordnar samtal och release på Moderna Museet Malmö. Malmö är temat för tidskriften Arkitekturs augustinummer, som med utgångspunkt i…