Hållbara och inkluderande lärmiljöer för alla individer

Genomtänkta och rätt utformade lärmiljöer kan påverka inlärningen på ett positivt sätt. Tillsammans med skolor och arkitekter skapar Kinnarps hållbara lärmiljöer som stöttar elever och personal i deras vardag – i dag, i morgon och lång tid framöver.

En hållbar och inkluderande lärmiljö är flexibel och uppfyller de unika krav som ställs på skolmiljöer. Den kan lätt anpassas efter olika behov och lärsituationer och låter alla individer, oavsett behov och förutsättningar, må bra och utvecklas. Det handlar helt enkelt om att ha rätt funktioner på rätt plats och produkter som kan användas enskilt eller tillsammans på flera olika sätt som skapar en flexibel och inkluderande lärmiljö.

Kinnarps arbetar aktivt tillsammans med pedagoger, elever, forskare, arkitekter och andra experter inom skolans värld för att ständigt utveckla nya produkter och inredningslösningar för skolmiljöer. I det senaste projektet ”Classroom by” har man låtit rektor Elisabet Ingemarsson, lärmiljöexperten, skoldesignern och forskaren Peter C. Lippman samt Hjärnberikad och KAKA Arkitekter rita upp sina ideala klassrum och motivera sina val av inredning. Några nyckelord som återkommer är individanpassat, aktivitetsbaserat, helhet, trygghet, översikt, färg och rörelse.

Kinnarps Colour studio

Under våren lanserar Kinnarps ett nytt färgspektrum i sitt specifika sortiment av tyger och andra material särskilt anpassade för skola. Material som klarar de unika krav, som till exempel tvättbarhet och rätt slitstyrka, som ställs i skolmiljöer. Tygerna och materialen finns i flera nyanser som harmoniserar med varandra, stimulerar sinnena på ett positivt sätt och gör det enkelt att välja rätt.

Flera av de nya materialen syns i ”Classroom by” projektet.  Läs mer om de tre klassrummen och Kinnarps utbud inom skola på kinnarps.se/skola

Mer innehåll om ämnet