Fusklapp v. 8
Idag öppnar Arkitektur- och designcentrum, ArkDes, utställningen Constructing worlds. En utställning med arkitekturfotografi. Eller kanske snarare fotografi med arkitektur, från olika sidor. Vi på tidskriften Arkitektur har i samarbete med ArkDes gjort en katalog till det svenska appendixet till utställnmingen med fotgrafier ur ArkDes arkiv. Som ännu en plusläsning till utställningen, här tre andra bilder av arkitektur:
Photoshoppad värld. Den belgiske konstnären Xavier Delory använder photoshop för att bygga om eller förändra arkitektur. Hans version av Le Corbusiers Villa Savoy som ett hus i förfall med graffiti, slitna fasader och krossade fönster kan få en arkitekturälskare att sätta i halsen. Men säger Delory till tidskriften Mark, som svar på om det är en hädelse: ”Jag är lika fascinerad av ruinestetik som Le Corbusier var, för mig så överlever hans verk förfallet och vandalismen”. Bilden som är en del i serien ”En pilgrimsfärd i moderniteten” är istället menar han ett sätt att ge oss möjlighet att reflektera över vårt samhälles förlust av utopiska idéer, dess rädslan för framtiden och längtan efter nostalgi. Hans andra fascinerande bildserier har namn som ”Stängt på söndagar” – köplador i formen av tidiga katolska kyrkor – och Habitat – små vardagliga tegelhus utan fönster.
Samsung-staden. I sin dystopiska futuristiska serie ”New city” som finns på Vimeo gör arkitekten Liam Young verkliga men överdrivna animationer av städer i en ”technopocalypse”. En möjlig framtid i Samsung city eller i Edgeland. ”De krafter som formar våra städer”, säger Young, är inte fysiska, ”de är nätverk, de är Wi-Fi”. Samsung-staden är inspirerad av hur Samsung i Syd-korea har börjat investera i fastighetsutveckling och att Apple har en omsättning som är större än många länders BNP. Med sina filmer, som i stort sett är stillbilder som det rör sig i, vill han ”visa på en spekulativ urbanism, en överdriven version av verkligheten”.
Twitterfoton. Guardians arkitekturkritiker Oliver Wainwright utnyttjar sociala medier för att publicera en alternativ bild av de byggnader som Guardian visar – vilket i princip endast är byggnader av stjärnarkitekter. Hans recension i tidningen trycks tillsammans med den officiella bilden av till exempel Fondation Vuitton i Paris. Men hans tusentals följare på Twitter (@ollywainwright) får se de mindre perfekta bilder han tagit med mobilkamera (som bilden nedan från just Gehrys byggnad). Om detta och hur social medier kan förändra bilden av arkitekturen kan man läsa i senaste numret av Architectural Review.