”En stad där bara pengar bor i fastigheterna, inga människor”

Arkitekturs redaktörer presenterar tre nya ord i tiden.

Notopia
I en kamp mot allt mer banala stadslandskap har tidskriften Architectural Review (AR) sedan i somras lanserat olika idéer för att bekämpa vad man kallar notopia. Notopia är staden som kuliss. En plats där inget är vad det verkar. Att deras Notopia-uppror tar sin början i London förvånar ingen, ingenstans har tidens finanskapitalism och dess investering i byggnader förändrat staden mer. En stad där bara pengar bor i fastigheterna, inga människor. Det leder i förlängningen, menar AR, till städer som ”inte är mänskliga bosättningar, utan platser där kapitalinvesteringar lever i en arkitektur helt fri från social mening”.

BIG-rigg
Kraven på att – i bostadsbristens spår – bygga tillfälliga bostäder har ökat. Från billiga baracker till ambitiösa försök som Göteborgs stad i Frihamnen där bland andra BIG ritar andra upplagan av sina flytande studentbostäder Urban Rigger (den första finns i Köpenhamn). Ordet rigg har man hämtat från de tillfälliga maskininstallationer som brukar göras vid till exempel en borr-rigg på en oljeplattform. Symboliken för denna BIG-rigg är slående. Bostadsmarknaden som ett stormigt hav där studenter får klättra upp i en svajig rigg medan bostadsbolagen pumpar upp miljarder. Bostadsmarknaden och bostadslånen är – liksom oljeborrningen – en sedelpress. Det tycks finnas hur mycket som helst. Och så den där vaga men ändå tydliga känslan, som alla förtränger, av att allt snart brakar samman.

Gullgraffiti
Olika former av tidigare subversiv gatukultur har under de senaste tio åren successivt omfamnats av de etablerade institutionerna. Först var det skateboard – varenda stadsdel eller stad med lite ungdomlig framåtrörelse skulle ha en skatepark – och nu har turen kommit till graffitin. Borås var en av de första städerna att använda graffiti – eller gatukonst som det i sådana här sammanhang hellre kallas – som ett sätt att göra staden intressantare men också höja värdet på fastigheter. Med street art-festivalen No Limit har en ny bild av Borås etablerats, en bild av en innovativ vinnare. I Edsbyn ritades under hösten graffitikonstnären Linus YASH Lundins mangadoftande verk Flickan med rödhaken upp på en gavel på Södra skolan. I Stockholmsstadsdelen Farsta invigdes nyligen ett nytt konstverk ritat på en husfasad. En romantisk skildring av stadsdelens liv inramat av nyklassicistiska former. En lite söt och gullig graffiti, gullgraffiti.

Dan Hallemar
Dan Hallemar är journalist och landskapsarkitekt. Dan är förläggare på Arkitektur förlag, redaktör på tidskriften Arkitektur och driver tillsammans med Håkan Forsell podcasten Staden.

Mer innehåll om ämnet