Gatusmart blandas med östermalmigt och en social smakutjämnare av rang
”Den perfekta bilden av vår globala folkhemsgigants ytterst tänjbara formideal” – Ingrid Sommar ser tre mässaktuella kollektioner från Ikea på Stockholm Furniture and Light Fair.
Att Ikea medverkar allt mer aktivt i anslutning till Stockholm Furniture and Light Fair tolkar jag som en sorts reality check. Det var ju förra året som möbeljätten för första gången lanserade Ingegerd Råman-kollektionen just under mässdagarna. I år är satsningen större. Två prestigefyllda nylanseringar – senaste påfyllningen i välkända serien Stockholm plus samarbetet med legendariska 10-gruppen, som Ikea köpte resterna av för två år sen. Dessutom syns överallt på stan en massiv kampanj för senaste Ikea PS, som säljstartade för en vecka sen.
Vad vi påminns om är att det mesta som i övrigt visas på mässan – och då särskilt de mest väldesignade möblerna som vi journalister självklart helst lyfter fram – har begränsad social räckvidd. De är exklusiva klassmarkörer som främst når företag och välbärgade privatkunder. Samtidigt som de ger jobb åt skickliga svenska designer och ofta produceras i Sverige under hållbarhetsmässigt justa och kontrollerade villkor. Något som bekant inte i samma grad gäller Ikea.
Årets tre mässaktuella Ikea-kollektioner ger dessutom sammantaget den perfekta bilden av vår globala folkhemsgigants ytterst tänjbara formideal. En ruff, brokig och gatusmart (PS), en mer däst östermalmig, rentav 2017-års-parafras på Svenskt Tenn (Stockholm). Och så juvelen, där Ikea för vidare formarvet från 10-gruppen och visar upp sig som social smakutjämnare av rang. I tider då ”integration” blivit ett ord allt svårare att uttala är det alltjämt en bedrift. Long live Birgitta Hahns odödliga mönster Jamaica!
Ingrid Sommar är arkitekturjournalist.