Front består av Sofia Lagerkvist och Anna Lindgren. Foto: Christopher Hunt

Naturen flyttar in med Front

Front design är möbelmässans första inhemska hedersgäst någonsin. För Annica Kvint förklarar de varför de tagit med sig en bit av naturen in i mässhallen.

På lite avstånd ser det ut som om någon lyft in ett mindre landskap i entrén på Stockholm Furniture Fair. Men i själva verket är det designstudion Front som skapat en installation på temat ”Design by Nature”.

Mossa, grenar, stenar, barkbitar, växtdelar. Det naturimiterande möbeltyg som Front formgivit för Kvadrat utgör en viktig del av projektionsinstallationen, som också innehåller allt från skisser och fotografier till målningar och filmad natur. Filmerna har producerats i samarbete med fotografen Andy Liffner och bidrar till en tilltagande känsla av teaterföreställning.

– För oss handlar inredningsarkitektur om att bygga upp en atmosfär och i det här fallet ville vi också att det skulle kännas som att kliva in i en av våra skisser, säger Anna Lindgren, ena halvan av Front, som också inkluderar Sofia Lagerkvist.

– Vi har alltid varit intresserade av vad objekt kan förmedla. Hur de kan bidra till en atmosfär.

Design by Nature startade med att Anna och Sofia ville jobba med textil gestaltning. Ett besök på tapetgalleriet på Victoria & Albert Museum i London hade satt i gång någonting i deras bakhuvuden. Om man skulle tolka naturen i samtida textilier, hur skulle man göra då?

– Vi hade läst studie efter studie som visade hur positiva effekter naturvistelser 
har på allt från välmående till minne och kreativitet, förklarar Anna.

Hon hänvisar till rapporter om hur blodtrycket sjunker och stressen rinner av en när man kommer ut i naturen, hur inlärningskurvan börjar peka uppåt efter regelbundna skogspromenader och hur man läker snabbare om man har ett träd utanför fönstret när man ligger på sjukhus.

Skulle man kunna ta med sig en bit av naturen inomhus? Efter en dialog med en forskare på Sveriges Lantbruksuniversitet om hur man kan implementera naturelement i inredning växte projektet långsamt fram. Två år efter besöket på Victoria & Albert landade det i möbeltyget Arda, döpt efter den fiktiva och förflutna värld som J. R. R Tolkiens romaner utspelar sig i.

Under pandemin bytte Anna och Sofia upp sig till en större lokal, som inkluderar även en verkstadsdel. De hade en tät dialog med Kvadrat, men i och med att den mestadels skedde digitalt så fanns det plötsligt mer tid än vanligt för att utveckla nya produkter. Det är i en sådan kontext de trivs bäst, menar Anna.

– Framtiden handlar om att hitta tillbaka till känslan vi hade när vi gick på Konstfack. Vi vill vara en liten studio med stora researchprojekt.

Fronts projekt har ofta varit egeninitierade. I installationen på möbelmässan kan man också se spår från utställningen Seven Stories About Mirrors, som Front producerade för det London- och Parisbaserade designgalleriet Kreo.

Här grävde duon djupt i spegelns historia och hittade i den allt från magi och illusioner till fåfänga och självmedvetenhet. De sju speglarna (i limiterad upplaga) som undersökningen resulterade i representerar alla varsin period i spegelns historia.

– Det är intressant att följa hur ett objekts funktion, värde och status förändras över tid. 
I det här fallet blev det en resa från mejslad sten och sandslipning till upptäckten av metall och uppfinningen av glasblåsning. Teknikutveckling genom 1 000 år.

– Vi gillar att grotta ner oss i projekten, konstaterar Anna.

I dag är Front representerade på allt från MoMA till Victoria & Albert Museum, M+, Vitra Design Museum, Centre Pompidou och Nationalmuseum. Men det var på Stockholm Furniture Fair som gruppen fick sitt genombrott. 2004 ställdes examensprojektet Design by Animals ut i avdelningen Green House. Front, som då även inkluderade Katja Pettersson och Charlotte von der Lancken, var utbildade i industridesign på Konstfack, och projektet, som byggde på slumpen – de lät olika djur påverka designprocessen – var något av en reaktion mot hur industridesigner förväntades arbeta på den tiden.

Slumpen har fortsatt vara en viktig följeslagare i arbetet, berättar Anna. Har även bakgrunden som industridesigner påverkat deras sätt att se på design?

– Jag tror att den har bidragit till en viss oräddhet, säger Anna. Vi är vana att jobba med olika material och olika produktions-metoder och har alltid varit intresserade av teknik.

Tidigare har Front arbetat för en rad svenska möbelföretag. Men på senare år har utländska uppdragsgivare dominerat. Är det en slump eller ett medvetet val?

– Vi har kontinuerligt arbetat med både svenska och internationella företag ända sedan starten och har en ständig dialog med till exempel holländska Moooi. Men vi pratar också regelbundet med det svenska belysningsföretaget Zero, som vi samarbetar med sedan många år tillbaka.

– Sett till estetiken så råder ett mycket mer tillåtande klimat i dag än när vi startade studion. Då dominerade en viss typ av minimalism, i dag florerar otroligt många fler uttryck. Det finns fler producenter och det har blivit vanligare att designer själva producerar sina objekt. Mångfalden är större.

Annica Kvint är redaktör för Arkitektur.

 

Annica Kvint
Annica Kvint är redaktör på tidskriften Arkitektur. Hon är också verksam som arkitektur- och designkritiker i Dagens Nyheter och har en bakgrund bland annat som chefredaktör för tidskriften Form.

Mer innehåll om ämnet

Arkitektur nr 1 2018

Arkitektur 1/2018 handlar om inredningsarkitektur. ”Inredningsarkitekturen har kidnappats av stylister”, rapporterar designjournalisten Ingrid Sommar i ett undersökande reportage. ”Det utbildas…

180,00kr

Köp