Mer innehåll om ämnet
Nya Slussen inte planerad för gående och cyklister
Krister Isaksson ser en lösning som går emot Stockholms styrdokument. Slussen är i dag landets största cykelknutpunkt. Det passerar cirka…
Har man inga nya idéer kan man alltid döpa om en gammal
Det händer mycket på arkitekturfronten hos våra grannar i väst, och i västerort i Stockholm trollar man med knäna. Arkitektur…
Arkitekturfotot: Ola Fogelström
Jag fångas av geometriska figurer och mönster. Allt från endimensionella linjer till tredimensionella objekt eller kurvor formade av rör. Ibland bildar de starka…
Länkar i näringskedjan
Arkitekturen för livsmedel får sällan strålkastarljuset – fyra arkitekter som höjer ambitionerna berättar om sina projekt. Marché d’intérêt national…
Ställa till en scen
I dagens samhällskultur blir scenen ett vanligare inslag i stadsmiljön. Malin Zimm undersöker de verkliga sociala plattformarna, som uppmuntrar till…
”Om Stockholm vill komma ikapp samtiden till 2030 gäller det att börja trampa fortare.”
Stockholm vill, om man ska tro stadens cykelplan 2030, utöka ambitionerna när det gäller cykling. Målet är att konkurrera med städer…
Mer än en gata – om det nyligen färdigställda Rinkebystråket
Vid första anblicken ter sig det nyligen färdigställda Rinkebystråket ganska likt de planer som fanns för Husby för några år…
Betong på klippa
På Lagnö i Stockholms norra skärgård har Tham & Videgård arkitekter ritat ett sommarhus i platsgjuten betong. Betongen ansluter till…
Räkna med hela rivningskostnaden
Det är alldeles för billigt att riva, skriver Catharina Högstedt apropå turerna kring Nitrolackfabriken i Lövholmen. I ljuset av klimatutmaningarna…
