Mer innehåll om ämnet
Det kreativa arvet
I designen av Alma har Tham & Videgård lyckats använda byggnadens inneboende brokighet. Idag, 2017, är det svårt att tänka sig…
Museernas moder: ett konstverk i sig
Nationalmuseum är de svenska centralmuseernas ursprung. Såväl Moderna museet som Livrustkammaren, Östasiatiska museet och Historiska museet har sina rötter i…
Kampen mot rivningsraseriet
Hur gör vi för att värdera bättre, bevara mer och riva mindre? Joanna Zawieja undersöker en arkitektroll i förändring. Branschen…
Muskeltrafikens återkomst
De nya gång- och cykelbroarna är smycken för välutnyttjade parkområden och cykeltäta stadsrum. Rasmus Wærn synar fyra broar i den…
Scener ur samtiden
Två nya hårsalonger, av två unga arkitektkontor. I den mindre skalans kreativa svängrum ser Matti Klenell starten på något större….
”Om Stockholm vill komma ikapp samtiden till 2030 gäller det att börja trampa fortare.”
Stockholm vill, om man ska tro stadens cykelplan 2030, utöka ambitionerna när det gäller cykling. Målet är att konkurrera med städer…
Ett farligt glapp
Brexit har chockat den brittiska arkitektkåren. Utan fri rörlighet får Storbritannien svårt att fortsätta vara den internationella hub för arkitektur, design…
Plus och minus på Djurgården
Med Liljevalchs+ har Djurgården fått ett nytt konstkvarter snarare än en utbyggd institution. Det skriver Tomas Lewan och pekar på…
Det gemensamma intressets stad
De senaste tjugo åren har fastighetsägarnas idé om vad staden ska vara kommit att bli den gemensamma idén. Det offentliga…
