#8: Formgivaren som stadsutvecklare

Om hantverket, konstens och formens betydelse för den urbana kulturen, och om hur den nya designscenen äger rum – om än tillfälligt – utanför marknadens normer. 

Design har blivit en del av Sverigebilden och berättelsen om en stark formnation, men denna bild motsvaras inte av en infrastruktur som stöder upphovspersoner på hemmaplan. Med Misschiefs, som både scen, arbetsplats och galleri, visar Paola Bjäringer vikten av den fysiska mötesplatsen med lokalt producerad form, det personliga mötet, det mångfaldiga och det originella. Kommer designbranschen att plocka upp handsken? Hur ser framtiden ut för den svenska konst- och designscenen?

I studion möttes Paola Bjäringer, grundare av Misschiefs, Sara Szyber, inredningsarkitekt, Monica Förster, formgivare och creative director, för ett samtal med Malin Zimm, arkitekt och chefredaktör för Arkitektur. Detta avsnitt av Arkitektur berättar är ett samarbete mellan tidskriften Arkitektur och Stockholms Arkitektförening.

Paola Bjäringer står längst fram, bakom henne står Sara Szyber och längst bak står Monica Förster. Till höger, Malin Zimm.

Paola Bjäringer är grundare av konstinitiativet Misschiefs 2020. Hon har studerat sociologi och har en master i Gender studies från London School of Economics. Bjäringer har lång erfarenhet inom design, produktutveckling och utställningsverksamhet, med samarbeten med bland andra Matali Crasset i portföljen.

Sara Szyber, möbelformgivare och inredningsarkitekt SIR/MSA, har varit med i Misschiefs sedan starten februari 2020 och nyligen börjat arbeta som lärare i möbeldesign på HDK Valand/ Steneby. Har gjort många utställningar om svensk design i utomlands och var med i Svensk Forms styrelse 2014-20.

Monica Förster är en svensk formgivare, creative director och grundare av Monica Förster Design Studio. Förster har vunnit ett flertal svenska och internationella priser som ELLE – Designer of the Year och har ställts ut över hela världen på museer och institutioner som MoMA NY och V&A museum, London. För Misschiefs Takeover gjorde Förster en interaktiv installation med kakel i samarbete med Marrakech Design, där besökarna blev aktiva deltagare i en rumslig installation.

Malin Zimm, arkitekt och chefredaktör för tidskriften Arkitektur. Driver sedan 2015 det mobila konst- och arkitekturgalleriet Zimm Hall. Hon är författare till Tillfällig arkitektur ger plats för kultur, framtagen av Stockholms stads kulturförvaltning, i samarbetet med Kommissionen för ett socialt hållbart Stockholm.

Misschiefs började som en feministisk nomadutställning med samtida konst, konsthantverk och formgivning. Under namnet Misschiefs Takeover har en öppen ateljé skapats för konstnärer, hantverkare och formgivare, med utställningsplats för gästande projekt. Publiken kan följa det konstnärliga arbetet och handla direkt av de verksamma i studiomiljön och ta del av performance och samtal. Verksamheten är på plats på Linnégatan 4 i Stockholm fram till 27 mars 2021. Utställningens och kollektionens syfte är att ge plats till en mer mångfaldig och modigare röst i det svenska konstnärliga rummet. Mer info: misschiefs.se/takeover

Lyssna HÄR

Redaktionen

Mer innehåll om ämnet