Vinnarkontoret Ateljé Ö består av Emelie Ahlqvist, Joel Winsnes (fd Phersson) och Mats Wahlström Walter. Foto: Joel Nilsson

Ateljé Ö vinner Ung Svensk Arkitektur: ”Vi brukar gå ut och klappa på fasaderna här på gatan”

Juryn föll för en egensinnig ensemble av genomarbetade småhus, perfekt samstämda med sin gotländska omgivning.

Två av de tre på det unga kontoret har den helt unika erfarenheten i sammanhanget att för andra gången stå på prispallen. Första gången var 2017 när Skälsö arkitekter tog emot priset. Joel Winsnes (fd Phersson) och Mats Wahlström Walter som var baserade på Gotland bildade Ateljé Ö för tre år sedan när Skälsö Arkitekter lades ned.

– Detta var oväntat! Vi ser utnämningen som ett kvitto på vårt hårda arbete och talang, säger Mats om att ta emot 2021 års pris.

Tillsammans med Emelie Ahlqvist som är kontorets tredje medlem har Ateljé Ö erfarenhet från både dansk och schweizisk arkitektutbildning, där arkitekter skolas till en roll som är starkare än yrkeskulturen bjuder i Sverige. Kontoret är starkt knutet till den gotländska miljön.

– Att vara arkitekt här på ön ger oss förutsättningar att bygga upp kontakter och kunskaper lokalt, och framför allt vara närvarande och engagera oss i själva byggprocessen. Våra beställare är inte alltid själva baserade på ön, och blir därmed mer beroende av oss i byggprocessen.

För Ateljé Ö är projektet mer än huset – det är hela landskapet och dess berättelse – lämningarna och spåren – som huset ska finna sig tillrätta i. Uppdraget slutar inte vid fasadlivet, lika lite som själva livet som ska levas i byggnaden stannar innanför väggarna. Denna metod verkar särskilt tillämpbar på Gotland där natur och kultur är närvarande i varje hörn.

– De naturgivna kvaliteterna tar vi nästan för självklart. Vi brukar gå ut och klappa på fasaderna här på gatan, vi tittar på olika gatubeläggningar, murar och material runtom kvarteren i vårt tusenåriga kartotek. Ibland tar vi med beställaren på en runda och kollar på gamla väderbitna ytor och olika sorters fasadputs. Vi hoppas och tror att alla arkitekter lever med sina referensbibliotek där de befinner sig och nyttjar denna obegränsade resurs.

Det är en självklarhet för Ateljé Ö att inte bara lämna över bygglovshandlingar och sedan dra vidare. De klargör för varje beställare att de kommer att bli kvar hela vägen genom projektet tills den siste entreprenören lämnat bygget och därefter sätta sista detaljerna med egna händer. Då blir det bra.

– Vi drivs av processen. Vi ritar väldigt mycket detaljer, och ritar om mycket, säger Joel. Det är i bygghandlingsskedet som det händer.

Butter, Djupvike och 319 av Ateljé Ö. Foto: Erik Lefvander, Martin Brusewitz

Att vara ett litet ungt arkitektkontor har sina utmaningar, men det hjälper att ha en lokalt inarbetad profil.

– Nu är vi väl i brytpunkten där vi snart inte är så unga längre, men när vi började jobba på ön för 10–12 år sedan var vi i en helt annan situation. Nu känner vi att vi lärt känna och börjar få respekt hos de entreprenörer vi samarbetar med här, de känner sig väldigt trygga med oss och vi gillar verkligen att samarbeta med varandra, säger Mats.

– Entreprenörer och byggare har sett att projekten ger positiv genklang och vill vara delaktiga. Det är jättekul när de är lika stolta som vi är, menar Joel.

När många andra arkitekter lägger upp perfekt genomförda miljöer på Instagram lägger Ateljé Ö upp håltagningar och gjutningsprover.

– I brist på färdiga grejer så måste vi jobba med ”work in progress” – det är det vi tycker är roligt att dela med oss av, säger Mats. När vi får till den där anslutningen, det skarpa hörnet, och känner hur det är att verkligen vara i det här rummet och hur allt kommer samman, det är sådant som vi lyckas åstadkomma i byggprocessen som är kul att dela med sig av.

På frågan om Ateljé Ö skulle bredda verksamheten från privatbostäder är de lite kluvna, men försiktigt positiva.

– Det är klart att det skulle vara kul att få arbeta med publika byggnader, men det är lite kluvet – just nu gör vi precis det vi vill göra och det enda vi skulle önska mer av är fler timmar på dygnet.

Det viktiga för oss är att befinna oss i en situation där vi har kontroll över processen. Att vi har hållit fast vid det är antagligen skälet till att vi pratar med dig i detta nu, som vinnare av utmärkelsen.

Visby är som ett tusenårigt referensbibliotek för Ateljé Ö. Foto: Joel Nilsson

Ateljé Ö menar att arkitektutbildningen inte riktigt förbereder unga för denna form av väldigt direkta praktik.

– Arkitektutbildningen förbereder en inte för att driva företag och driva projekt, men det hjälper mycket att det finns praktiserande arkitekter i lärarkåren som vet hur verkligheten ser ut.

– Visst kan man lära sig en del om hur byggprocessen går till, men vad som är viktigt före, och inte minst efter själva byggandet blir man inte klokare på under utbildningen. Det gäller ju att släppa ifrån sig ett hus där folk ska leva i ett helt liv.

Det kanske inte kommer som en överraskning, men en egenskap som inte bör underskattas enligt Ateljé Ö är förmågan att kunna sälja in sina idéer.

– Det är många talangfulla arkitekter som kan rita intrikata detaljer, men sedan måste man ju kunna sälja in idéerna. I alla stegen från ritning till genomförande måste man vara en säljare av idéer. Det låter krasst men det är samma sak som att skapa tilltro till att det blir bra, tillit bygger hus. Och hårt arbete.

Av Malin Zimm

——-

JURYNS MOTIVERING:

”Med stor inlevelse har tre variationer av en hustyp anpassats efter plats och program. En lekfull gotländsk triptyk, lika vardagligt robust som konstnärligt ambitiös, som övertygar i minsta detalj.”

Juryn består av:
Lisa Grape, arkitekt SIR/MSA
Anders Kling, landskapsarkitekt LAR/MSA
Tomas Lauri, arkitekt SAR/MSA
Katarina Rundgren, arkitekt SAR/MSA

Malin Zimm
Malin Zimm är doktor i arkitektur och var chefredaktör för tidskriften Arkitektur 2019-2022.

Mer innehåll om ämnet

För Vasakronans nya kontor av Karin Skoglund, Annika Hedeblom, Alexandra Lindberg och Moa Rundlöf  Tidskriften Arkitekturs pris till unga arkitekter…