Mer innehåll om ämnet
Muskeltrafikens återkomst
De nya gång- och cykelbroarna är smycken för välutnyttjade parkområden och cykeltäta stadsrum. Rasmus Wærn synar fyra broar i den…
I flaggskeppens eget distrikt
En modeaffär, en smyckesbutik och en sportavdelning. Björn Ehrlemark har besökt exklusiva interiörer av tre olika arkitekter. Norrmalmstorg är den…
Grannliv på gång
En djupstudie i studenters bostadsönskemål ligger bakom Campus Birka av White. Anders Frelin ser loftgångens revansch som social yta, medan…
Årets bästa byggnad – så bra är de fyra nominerade
Årets Kasper Salin-nomineringar kan bli en uppgörelse mellan en David och en Goliat. Fast KTH:s nya arkitektskola är ett säkert…
Nya Slussen inte planerad för gående och cyklister
Krister Isaksson ser en lösning som går emot Stockholms styrdokument. Slussen är i dag landets största cykelknutpunkt. Det passerar cirka…
Starka volymer
Ett stort industriellt tillägg i en komplex historisk miljö är en utmaning. Per Bornstein besöker ett projekt vars främsta styrka…
Vad ska hända med Kungsträdgården?
Bengt Isling jämför Apple Store och Kungliga Operan – två arkitekturprojekt som kan få stora konsekvenser för Stockholms viktigaste offentliga rum. Elektronikföretaget…
Tjena Torleif
Arkitekturs chefredaktör Julia Svensson skriver brev till Stockholms nya stadsarkitekt Torleif Falk.
