

Mer innehåll om ämnet
Våga säga nej
I Sverige är arkitektkåren fullt sysselsatt – men i ett samhällsbygge som bidrar till fler klyftor. Julia Svensson ger ett…

”Om Stockholm vill komma ikapp samtiden till 2030 gäller det att börja trampa fortare.”
Stockholm vill, om man ska tro stadens cykelplan 2030, utöka ambitionerna när det gäller cykling. Målet är att konkurrera med städer…

Bygg skydd för utsatta i Hornstull
Vi arkitektur vill bygga vindskydd istället för exklusiva bostäder i det gentrifierade området Hornstull i Stockholm. Med förslaget hoppas Vi…

A MAP: Interiörer
Arkitektur förlag presenterar: A MAP – En serie kartor över Stockholms mest sevärda arkitektur. A MAP: Interiörer Visar var du…
139,00kr

Tid för underhåll
Tessinparken i Stockholm får från och med i vår ett stråk av vild äng, som en del av Stockholm stads…

Skyltfönster för vården
Nya Karolinska Solnas huvudentré ligger lättillgänglig på gränsen till Stockholm och på gångavstånd från stenstaden. Foto: Felix Gerlach Hagastaden har rubricerats som ”den…

Vattnets vardagliga högtidlighet
Mellan Filborna vattentorns betongpelare finns en monumentalitet och en vardaglig högtidlighet. Wingårdhs har skapat en plats som rymmer både bakluckeloppis…

Den rationella humanisten
Humanistiska fakulteten ska hantera allt från humanioras historiska arv till ett svällande program. Claes Caldenby ser en arkitektur som är…

Nya Slussen inte planerad för gående och cyklister
Krister Isaksson ser en lösning som går emot Stockholms styrdokument. Slussen är i dag landets största cykelknutpunkt. Det passerar cirka…