Mer innehåll om ämnet
”Om Stockholm vill komma ikapp samtiden till 2030 gäller det att börja trampa fortare.”
Stockholm vill, om man ska tro stadens cykelplan 2030, utöka ambitionerna när det gäller cykling. Målet är att konkurrera med städer…
Öka mångfalden i Centralstaden
Strukturplanen för överdäckningen av Stockholms central får Tomas Lewan att efterfråga mångfald i valet av arkitekter och individualitet i utformningen…
Det gemensamma intressets stad
De senaste tjugo åren har fastighetsägarnas idé om vad staden ska vara kommit att bli den gemensamma idén. Det offentliga…
Vad ska hända med Kungsträdgården?
Bengt Isling jämför Apple Store och Kungliga Operan – två arkitekturprojekt som kan få stora konsekvenser för Stockholms viktigaste offentliga rum. Elektronikföretaget…
Alla som vill får sitta
Två nya torg, Forumtorget och Brunkebergstorg, har fått rikligt med bänkplats. Det var länge sedan offentligheten var så generös, skriver…
Nya Slussen inte planerad för gående och cyklister
Krister Isaksson ser en lösning som går emot Stockholms styrdokument. Slussen är i dag landets största cykelknutpunkt. Det passerar cirka…
Nystart på konstens ö
Båtsmanskasernen på Skeppsholmen har restaurerats med egensinnighet och saklighet. AE/OW arkitekter har gjort vägval som förstärker husets robusthet, skriver Torun…
”Slående hur mycken outstanding kreativitet juryerna har prickat in genom åren”
Årets upplaga av Stockholm Furniture Fair öppnade igår. Ingrid Sommar gläds åt Ung Svensk Form och ser många framtida stjärnor…
