I den lilla skalan

Stockholm Furniture & Light Fair 2016 är igång. Arkitekturs Annica Kvint ser att småskalighet fått ett uppsving även på möbeljättarnas mässa.

Att småskalighet fått ett uppsving syns numera också på möbelmässan i Älvsjö. I dag är det många designer som själva producerar hela eller delar av sin möbelproduktion. Vare sig det beror på att de faktiskt vill hålla i allt själva, eller handlar om att de ändå får så usla royalties att de lika gärna kan göra det, är det här något mässledningen tagit fasta på i årets upplaga av Stockholm Furniture Fair:
Established är ett subventionerat område där små men någorlunda etablerade producenter utan chans att betala normala monterhyror plötsligt kan konkurrera på nästan samma villkor som de stora elefanterna.
– Vi vill främja mångfalden i branschen och gynna produktion av mindre kollektioner, säger Cecilia Nyberg, projektchef för Stockholm Furniture Fair.

Men möbelmässan sänker knappast monterpriserna enbart av omsorg om de små aktörerna. Mässledningen ser förstås fördelar i att folk beger sig till mässan snarare än till någon obskyr källare på stan, och vet att ett inslag av små, spetsiga producenter gynnar en stor aktör.
Mall of Scandinavia är för övrigt inne på samma typ av tankar som möbelmässan i sin satsning på Designer Gallery, där nyetablerade modedesigner får korttidshyra butiksutrymme till reducerat pris för att addera trovärdighet till kedjeshoppingen.

Men naturligtvis är varken Stockholm Furniture Fair eller Mall of Scandinavia först ut att tänka småskaligt. 2016 är det till exempel fjärde året i rad som konstnärsdrivna Örnsbergsauktionen (se bilden ovan) förgyller designveckan. De tre designerna/konsthantverkarna Kristoffer Sundin, Fredrik Paulsen och Simon Klenell saknade en plattform vid sidan av det storskaliga och skapade en auktion för konsthantverk och småskalig design i egen regi. Jag skulle bli förvånad om Örnsbergsauktionen inte tillhör höjdpunkterna under Stockholm Design Week i år också.

OBS! Missa inte heller den formsäkre möbelsnickaren/designern Staffan Holms utställning Anamorph Objects på Design­galleriet i Stockholm 4–26 februari. Här visas möbler och ting som förändras beroende på varifrån man betraktar dem.

Annica Kvint
Annica Kvint är redaktör på tidskriften Arkitektur. Hon är också verksam som arkitektur- och designkritiker i Dagens Nyheter och har en bakgrund bland annat som chefredaktör för tidskriften Form.

Mer innehåll om ämnet