

Mer innehåll om ämnet

”Om Stockholm vill komma ikapp samtiden till 2030 gäller det att börja trampa fortare.”
Stockholm vill, om man ska tro stadens cykelplan 2030, utöka ambitionerna när det gäller cykling. Målet är att konkurrera med städer…

Kärleksfull femtiotalspastisch i Blackeberg
Många arkitekter har ett problematiskt förhållande till pastischer. De tycks ge associationer till plagiat och förfalskning, kort sagt inte vara särskilt kreativa….

Ordningen är återställd
Arkitekturhistorikern Eva Eriksson välkomnar kulturdepartementets beslut att behålla ArkDes. Kulturdepartementet ha låtit kungöra att man tänker behålla ArkDes. Det ska alltså…

Stora slaget om reglerna
Att rita en miljö för en offentlig beställare är som att lägga ett administrativt 10 000-bitarspussel. Ingrid Sommar granskar hantverket bakom…

Smakprov ur Äta ute: Stadshuskällaren
Äta ute – Arkitekturen och maten är en ny bok om 25 av de restauranger i Sverige med den bästa och mest…

ArkDes kan bli en del av Moderna Museet
ArkDes försvinner som en egen avsändare och som ett eget varumärke när man blir en del av Moderna museet. I…

Årets bästa byggnad – så bra är de fyra nominerade
Årets Kasper Salin-nomineringar kan bli en uppgörelse mellan en David och en Goliat. Fast KTH:s nya arkitektskola är ett säkert…

Slussen kan inte renoveras
Expertgrupp dömer ut tanken på återuppbyggnad. Den nya rödgröna majoriteten i Stockholm beslutade efter valet att göra en genomlysning av…

Nya Slussen inte planerad för gående och cyklister
Krister Isaksson ser en lösning som går emot Stockholms styrdokument. Slussen är i dag landets största cykelknutpunkt. Det passerar cirka…