Nr 4 2025: Pedagogiskt
”Skolan” är både en typ av aktivitet och en typ av plats. Det här numret av Arkitektur handlar om båda. Pedagogiken, samt var den äger rum. Bland de publicerade projekten syns exempel på lärandemiljöer, i form av byggnader för skolverksamhet, kurser, konferenser och utbildning. Men numret innehåller även ett stort tema om arkitektutbildningen – hur ska arkitektur läras ut?
Tema: Noterat om pedagogik och läromiljöer
Vad händer på skolorna? Björn Ehrlemark ger överblick på UMA, SLU, KTH, Konstfack, HDK-Valand, BTH och LTH
Intervju: TU Graz-dekanen Petra Petersson porträtteras av Helena Andersson
Enkät: Lära ut arkitektur? Svar från Bangkok, Zürich, Tokyo, Wien och Cambridge.
Essä: Claes Caldenby om arkitekturens kunskap och bildning.
4 × Skolombyggnad: Tengbom, Mint, Archus och White intervjuas av Dan Hallemar
Projekt:
• Norra Latin, Stockholm av Kockum Luttinger Söderström
• Kämpasten, Sigtuna av Johan Sundberg arkitektur & Tengbom
• Forum Medicum, Lund av Henning Larsen Architects
Ur arkivet: Studio Klinga om LM Ericsson 1941 och Konstfack 2004
… samt Aktuellt, Arkitekturkultur och Debatt.
Bli prenumerant | Läs Arkitektur digitalt | Köp nr 3 2025 som lösnummer