Arkitekturs redaktör Annica Kvint. Foto: Stellan Herner

Hur gör man sig ett namn som ungt arkitektkontor?

Danska Lendager vet hur man ligger rätt i tiden. I utställningen Wasteland – från avfall till arkitektur visar de på hur gammalt material kan förädlas till nytt med högre bruksvärde. 

Hur gör man sig ett namn som ungt arkitektkontor? Ett sätt är att skaffa sig en tydlig affärsidé som ligger i tiden. Titta bara på danska Lendager, som vid sidan av det traditionella arkitektkontoret också driver två dotterbolag: ett som utvecklar nya material av gamla och ett som bistår städer och företag i hållbarhetsfrågor.

Kontoret debuterade 2013  med Upcycle House på Fyn och har sedan dess specialiserat sig på hus byggda av återanvända material.

I utställningen Wasteland – från avfall till arkitektur på Vandalorum visar arkitekterna exempel på hur alltifrån gammal betong till trä, glas, stål och tegel kan förädlas till nya material med högre bruksvärde. Och de gör det med en relativt avskalad estetik som lyfter den här typen av arkitektur till nya höjder.

I utställningens träavdelning finns bland annat en vägg med den typ av träpanel som kontoret gjorde till Copenhagen Towers interiör. Uttjänta och obehandlade furubrädor från byggnadsställningar har förvandlats till en lågmält elegant akustikvägg sedan träet tvättats, monterats, pigmenterats och formgetts för framtida demontering.

I en annan del av utställningslokalen har i stället kasserade fönsterglas i olika storlekar fått nytt liv i konstruktivistiskt inspirerade ramverk av återbrukat trä. Men bäst av allt är Lendagers återanvändning av tegel. Den typ av murbruk som använts sedan 1960-talet är starkare än tegelstenarna, som därför ofta går sönder när man försöker spara dem. Att skära ut större tegelmoduler fungerar däremot, och nu använder Lendager sådana i visuellt nyskapande fasader på de 52 radhus i Ørestad där det snart är dags för inflyttning.

Hur livet i radhusen kommer att te sig återstår att se. Men som exempel på att estetik och ekologi går alldeles utmärkt att förena är de redan ett faktum.

 

Annica Kvint väljer tre:

Utställning. Denise Scott Brown står för så mycket mer än Learning from Las Vegas och annan postmodernistisk arkitekturteori. Sent om sider tillägnas den numera 86-åriga arkitekten och stadsplaneraren sin första stora soloutställning på Architekturzentrum i Wien. Till och med 18/3.

Utställning. ”Det handlar inte så mycket om svaret utan snarare om att ställa rätt frågor.” Dags för den chilenske Pritzkerprisvinnaren Alejandro Aravena och hans mångfasetterade kontor Elemental i serien Arkitekturens Værksteder på Louisiana. Till och med 28/2.

Utställning. Få har skildrat folkhemmets sönderfall med samma skärpa, humor och värme som fotografen Lars Tunbjörk. Tunbjörklandet – blicken från sidan visas på Fotografiska till och med 2/12.

Annica Kvint
Annica Kvint är redaktör på tidskriften Arkitektur. Hon är också verksam som arkitektur- och designkritiker i Dagens Nyheter och har en bakgrund bland annat som chefredaktör för tidskriften Form.