Mellan möbler och rum – här finns inredningsarkitekturens kärna
När kunde man senast uppleva ro mitt i mässvimlet? Just det sker här. Det skriver Ingrid Sommar från Stockholm Furniture & Light Fair.
Om inredningsarkitekturens kraft och kärna finns någonstans i skärningspunkten mellan möbelskapande och rumsgestaltande så bjuder årets Stockholm Furniture & Light Fair redan vid första anblicken på två strålande exempel. Två konstnärligt högt drivna duos från skilda delar av världen – kinesiska Neri & Hu och svenska Färg & Blanche – som bägge till fullo behärskar konsten att berätta detaljrikt via möbler och rum.
För att hitta de sistnämnda får man ta sig till Söder. Till en knäckebrödsfabrik på Bondegatan som Emma Marga Blanches anfader lät bygga 1891. Inspirerade av det numera fint restaurerade ”Julius Hus” visar de – återigen – en häpnadsväckande poetisk kollektion. Oväntade, lustiga möbelobjekt som inte liknar något annat, men ändå äger en sorts självklarhet som gör dem användbara.
Kinesiska Lyndon Neris och Rossana Hus styrka finns i det rumsliga berättandet. Jag har bara varit en gång i Peking, men kan ändå via installationen i Älvsjömässans entré känna igen atmosfären i den typiskt utrotningshotade byn som installationen vill levandegöra. Även i den stora stadens småskaliga, rivningshotade kvarter finns de stegvisa, så typiska övergångarna mellan ute och inne, mellan privat och offentligt som antyds också i Älvsjö. Det avskilda lugnet inomhus med bruset utifrån ändå närvarande. När kunde man senast uppleva ro mitt i mässvimlet? Just det sker här.
Foto: Ingrid Sommars bilder från Neri & Hu resp Färg & Blanche.